Utfordring: Apokalypsen
Postet av: Simshjelper Marie
Postet: 01 juni 2020. 21:06 Sist endret: 04 mars 2022 19:03
Ved å følge en rekke strenge restriksjoner, kan dine simmer overleve apokalypsen?
Generelle regler:
NB: Én sim kan bare bryte én restriksjon i løpet av sitt liv.
- Det er bare simmer av samme familie og blodslinje som kan åpne restriksjonene. Adopterte simmer og mann/kone til simmene som ikke er arvinger kan ikke.
- Livslengden til simmene må være satt til normal.
- Reservesimmer, altså de du ikke spiller med, kan ikke gifte seg, og verken de eller eventuelle barn de får gjennom Årnings med besøkende kan åpne restriksjoner.
- Ingen av husstandens simmer kan sove utendørs.
- Du kan ikke endre en sims ambisjon uten å ha fullført den.
- De eneste simmene som får lov til å flytte inn i familien du spiller utfordringen med, er simmer som kommer til å ha direkte innvirkning i det neste ledd av familien, altså den arvelige simmens ektefelle.
- Juksekoder, mods og andre ting som kan gi deg en spillmessig fordel over noen som ikke har det/bruker det er ikke lov. Du kan bruke noen spesiallagde gjenstander så lenge pris, funksjon og humørpåvirkning tilsvarer et allerede eksisterende objekt.
- Hvis en gjenstand ikke har noen verdi, som for eksempel en oppbrukt ambisjonsbelønning, kan du slette den, uavhengig av restriksjoner.
- Dersom du har en gjenstand som var tillatt, men som etterhvert viser seg å ikke være tillatt etter hvert som du jobber deg gjennom utfordringen, kan den selges/slettes uten straff.
- For å fullføre utfordringen og vinne, må du overvinne alle begrensninger.
Viktig: Dersom du av en eller annen grunn bryter en regel, gjør opp for det ved å fikse situasjonen, og fortsett. Så lenge det var et uhell, trenger du ikke å regne det som å ikke klare utfordringen.
Hvis du vil finne ut av hvor mange ‘poeng’ du får, tell antall spilldager du spiller med hver sim fra du starter. Legg de sammen ved utfordringensslutt, og se poengsummen din. Dette er ikke noe du må gjøre.
Forberedelser:
Det er anbefalt å starte et spill hvor du sletter/ødelegger alle forhåndslagde tomter (ikke de offentlige tomtene). Bygg hus på nytt ved å følge byggereglene under hvis du føler deg kreativ, eller du kan finne hus tagget med emneknaggen #apocalypse fra galleriet. Du kan velge mellom å fylle husene med potensielle ektefeller fra galleriet, eller du kan velge “fill empty houses/fyll tomme hus” funksjonen. Sørg for at du lager et helt nytt lagret spill for spillet ditt, slik at når du har ferdigstilt og gjort klart nabolaget, kan du starte rett fra det nabolaget uten å måtte gjøre alt på nytt.
Morsom, eventuell bonus:
Det finnes jo ikke zombier i Sims 4, men for å skape litt av den apokalyptiske følelsen kan du legge til medlemmer i eller hele familier i nabolaget av forskjellige former, fasonger og farger.
Start:
Først og fremst må du lage din start-sim. Det spiller ingen rolle hvilket kjønn denne simmen er, så dette kan du velge helt selv. Dersom du ønsker den estetiske delen av utfordringen, kan du gå for klær som ser lurvete ut.
- Start-simmen må være et barn. Det spiller ingen rolle hvor mange medlemmer det er i familien, men du kan kun spille som start-simmen din (du kan selvfølgelig gi foreldre-simmene jobber, slik at de kan betale regninger, men det er det du kan gjøre med dem). Dersom du ønsker å gjøre utfordringen noe vanskeligere, kan du starte som tenåring eller ung voksen.
- Du kan bygge huset ditt som normalt mens du venter på at start-simmen vokser opp (dog, ingen juksing), og spille normalt.
- Start-simmen kan ikke gi ut noen bøker under oppveksten, fordi han/hun vil bli betalt i royalties som kommer konstant, noe som blir feil iht. utfordringen da forlag må starte på nytt i etterkant av apokalypsen.
- Du kan spille gjennom barndommen og tenårene som normalt, inntil det øyeblikket simmen blir ung voksen, og har valgt ambisjon og alt (her anbefales det å tenke nøye før du velger). Apokalypsen skjer i det simmen flytter fra tomten den vokste opp på.
- Når simmen din har flyttet ut, må du bruke bulldoseren på barndomshjemmet, og resten familien må kastes ut. Ønsker du å gjøre det enda tøffere for simmen, kan du ta livet av familien.
Utflyttingen:
- Tomten må være i en med ørken-utseende (for eksempel, Willow Creek). Dersom tomten har gress, må du dekke over med et sanddekke.
- Det kan ikke være noen blomster, trær eller andre busker på tomten.
- Huset må ha en struktur med minimum 4 vegger, et tak og en dør. Her må du huske at du skal holde den forgiftede lufta ute, og derfor må du ha en grunnmur og en liten trapp, fordi bakken er dekket med giftig støv.
- Du kan, alternativt, ha en camping-plass på en tom tomt. Det kan ikke være noe trær, blomster eller buskas på tomten, men du kan plassere valgfri utemøbler. Du kan bare ha étt telt frem til barna blir født, og du har da bare mulighet til å utvide med 2 telt. Du kan ikke bytte etter at du har valgt mellom camping-plass eller hus.
- Du kan ikke ha noen former for dekorasjoner, uansett om det er maling til vegger, gulvpaneler, malerier, etc.
Restriksjoner
Håpløshet:
It is better to light a single candle than to curse the darkness.
De fysiske effektene av apokalypsen er tydelige, men det er bare halve sorgen. Skaden gjort på samfunnets tankegang og viljestyrke har vært stor. Folket har begynt å gi opp håpet, og desperasjonen har virkelig satt inn. Folk har ingen motivasjon til å samles, eller i det hele tatt forlate husene sine.
- Du kan ikke flytte inn en sim, eller gifte deg.
- Du kan ikke prøve å få barn.
Så fort start-simmen din når toppen av en karriere (valgfritt hvilken karriere), vil han/hun vise at den verste perioden er over, og ting vil begynne å bli bedre. Noen simmer vil kanskje ta risikioen om å ta reiseveien til det som er områdets foreløpig eneste snev av håp. Du kan nå flytte inn og gifte simmen med en potensielle ektefelle for start-simmen. Du kan fortsatt ikke flytte inn noen andre enn en sim som vil være en direkte videreføring for videre generasjoner.
NB: Ønsker du det å gjøre det enklere, kan du velge å løfte restriksjonen ved utgrenings-punktet i karrieren.
Atlet – uavhengig av gren:
Go ahead and call for help, nobody will listen.
Det lokale politiet og brannstasjonen sliter, og får ikke gjort jobben sin. En stor bølge med anarkisme og lovløshet har veltet inn over området, og voldelige gjenger jakter på folk i alle aldre.
- Simmene din kan ikke ha røykvarslere, eller vannsprinklere.
- Barn, tenåringer og gamle simmer som ikke har fysisk ferdighetsnivå 10 kan ikke forlate tomten, uansett hva, selv om det er fordi de skal på jobb eller besøke offentlige tomter. Barn og tenåringer kan dra på skolen, fordi det er pansrede busser.
- Gamle simmer trenger ikke å ha fysisk ferdighetsnivå 10 for å flytte ut.
- Din tilknytning til verden er ødelagt, og du kan ikke benytte deg av noen andre tjenester på telefonen enn å invitere en potensiell ektefelle på besøk.
- Du kan ikke kjøpe treningsutstyr.
- Simmene kan dra på joggetur, men dette stopper når du har nådd topp-nivå i karrieren.
- Simmene kan ikke dra på ferie i Granite Hills.
Når en toppatlet er ferdig utviklet, kan hans/hennes styrke bli brukt til å ‘vaske’ gatene, og roen er tilbake. Politiet og brannmenn kan igjen hjelpe folk, og atlet-restriksjonen er løftet.
Hemmelig Agent – uavhengig av gren:
The government advises all citizens to lock their doors and remain indoors.
Gjenger med forgiftede mutanter vandrer gatelangs, og gjør det utrygt å reise noen steder med mindre man velger noen spesifikke veier. Nabolagene er spredte, fordi ingen tør å ta risikoen med å reise, selv om det bare er for å besøke venner.
- Simmer kan ikke reise til noen offentlige tomter eller andre hus i nabolaget.
- Du kan ikke invitere simmer på besøk, med mindre de er kjæreste med simmen din, eller hvis de er forlovet (ingenting kan stoppe ekte kjærlighet).
- Disse restriksjonene gjelder også fester, dater, og andre sosiale sammenkomster.
- Du kan fortsatt ha forbipasserende som vanlig.
- Simmer kan ikke flytte ut.
- Du kan ikke ansette hushjelp.
- Simmene kan ut på joggetur, men dette stopper når topp-nivået i karrieren er nådd.
Etter hvert som en fryktløs agent fra familien temmer mutant-hordene, vil gatene bli trygge for reising igjen, og hemmelig agent-restriksjonen er løftet.
Kulinarisk – Kokk:
Hunger is the best spice.
Alt av kraftverk er ødelagt, og det har blitt en stor risiko å bruke gassovn og diverse elektriske apparater. Strålingsnivået er for høyt til å risikere å bruke mikrobølgeovnen. Det er lite mat, og det er dårlig kvalitet på den maten man finner – simmer kan i verste fall bli syke av det de finner. Ferskvarer er et ukjent konsept i disse tider.
- Simmer kan ikke kjøpe noen ting, eller bruke noe fra ovner eller små-apparater kategorien, bortsett fra den aller billigste grillen.
- Denne karrieren åpner muligheten for å bestille miksologi-ferdighetsboka.
- Du kan kun kjøpe det billigste kjøleskapet.
- Kjølere kan kjøpes, men kan bare brukes en gang om dagen per sim til kokkegrenen er nådd (rasjonering).
- Du kan bare tilberede mat en gang per sim, per dag. Når én sim har tilberedt mat, må de andre simmene gjøre det resten av dagen. Dersom simmen lager et måltid kun for en sim, teller dette.
- Babyer må ammes.
- Simmer kan ikke spare på rester.
- Simmer kan ikke tilberede mat på offentlige tomter.
- Du kan ikke bestille pizza.
- Du kan ikke kjøpe eller bruke cupcake-maskinen.
Når en sim starter denne karrieregrenen, kan du kjøpe en billigere ovn, og simmene kan lage mat på den. Alt av mat tilberedt må være kokt eller stekt frem til restriksjonen er løftet. Bare simmen som er med i denne grenen kan bruke ovnen. Dersom simmen ikke klarer å løfte restriksjonen, må du selge ovnen igjen.
Når en kulinarisk mester dukker opp i familien, finner man nye måter å oppbevare mat. Simmer lærer seg nye og bedre måter til å lage mat, og hvordan man skal koble om alt av apparater så de kan brukes igjen. Alle restriksjonene for denne delen av karrieren løftes.
Kulinarisk – Miksologi (må ha gjennomført kokk):
It’s the end of the world, and you’re wearing THAT?
Er det noe simmene ikke bryr seg om lenger, er det hvordan de ser ut eller hva slags sosial status de har. De vil heller få mat på bordet, enn å se bra ut. Alt av kosmetikk, pleie-varer og klesbutikker er raidet eller ødelagt, og ingen ønsker å bruke penger på å få de tilbake til byen. Som resultat har de sosiale statusene forsvunnet, og idéen om fester og sosiale samlinger er helt fremmed.
- Simmer kan bare bruke “øv på tale” i speilet.
- Simmer kan ikke kjøpe en bar før de har begynt den kulinariske karriere, og det er bare simmer innenfor karrieren som kan bruke baren.
- Simmer kan ikke drikke noen drikker, ikke en gang fra kjøleskapet.
- Simmer kan ikke arrangere fester.
- Simmer kan ikke gå på dater.
- Simmer kan ikke ha på noen former for tilbehør, hatter/luer, tatoveringer eller sminke.
- Simmer kan ikke kjøpe noen apparater som kan benyttes til å brygge drikker.
Når en sim har kommet seg helt, og igjen er selvsikre nok til å organisere sosiale sammenkomster, er alle restriksjonene fra miksologi-grenen løfta.
Kriminalitet – uavhengig av gren:
Nice place you have. I’d hate to see anything bad happen to it.
Den lokale kriminalitets familien benytter seg av den voksende lovløsheten i byen, og Joey “The Comb” og hans medsammensvorne tvinger innbyggerne til å betale opp for alt de kan tenke seg. Noen ønsker å stå i mot, men de fleste ender med å overgi seg.
- Du kan ikke benytte deg av noen belønninger, uansett hva slags restriksjoner du har løftet, fordi det kan lokke de kriminelle til deg.
- Fordi det er organiserte kriminelle familier, setter de ikke pris på at familiene har egenproduserte gjenstander i husholdningene. Du kan derfor kun ha én egenprodusert gjenstand på tomten.
- Du kan bare kjøpe det billigste av alle former for møbler.
- Du kan ikke trygle til mannen med ljåen, fordi han har en bindende kontrakt med gjengene.
- Du kan ikke flytte inn spøkelser, eller flytte urner/gravsteiner fra der de har landet.
Den første simmen som lager seg en vei til toppen, blir en del av familien, og den kriminelle restriksjonen er løftet.
Næringsliv – uavhengig av gren:
White hot iron, red hot iron, cold black iron. An iron taste and iron smell, and everywhere an iron sound.
Regjeringen klarer ikke opprettholde en normal hverdag, og det skaper ukomfortable hverdager for de mange menneskene ansatt i forskjellige selskaper. Folk er desperate for å beholde jobber, men alt av standarder har forsvunnet helt. Det finnes en måte ting kan bli normalt på igjen, men det er ikke sikkert det er en helt lovlig måte.
- Simmer kan ikke bruke feriedager.
- Går simmen glipp av en dag på jobb, må han/hun slutte i jobben umiddelbart.
- Mister simmen jobben av en eller annen grunn, kan den ikke ta en jobb innenfor den karrieren igjen, og det gjelder for begge karriere-grenene.
- Gamle kan ikke pensjonere seg, de må slutte i jobben hvis de ønsker å stoppe.
- Du kan ikke ignorere mulighets-kort.
- Tenåringer må ha en deltidsjobb.
Når en sim topper kriminalitetskarrieren, har ikke regjeringen noe annet valg enn å gjøre slik som de sier for at ting skal normaliseres igjen.
Teknoguru – oppstarter:
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Uten den feilfrie strømforsyningen og avansert teknologi fra den moderne tiden, har de tekniske simmene sklidd utenfor samfunnets rekkevidde. Teknologien har tatt et steg bakover.
- Simmer kan verken kjøpe eller bruke noen former for elektronikk. Radioen kan ikke brukes før du har løftet musiker restriksjonen.
- Simmene kan kun bruke elektronikken som en skrivemaskin.
- Bare simmer som har mestret denne karrieren kan omprogrammere pc’en slik at den brukes til andre ting.
- Simmer kan ikke kjøpe eller bruke lamper eller lys.
- Simmer kan ikke spille spill eller søke på internettet via telefon.
- Du kan ikke kjøpe mikroskopet for simmen.
Karrieren fører til at familien får en ny ingeniør i husstanden, og teknologien kan endelig blomstre slik den gjorde før apokalypsens start. Simmen som løfter denne restriksjonen kan ta i bruk en ambisjonsbelønning.
Teknisk – eSport:
Only the strong of mind and body may surpass the hardest conflict.
Strålingen svekker bein og muskler, og selv de enkleste fysiske oppgavene har blitt umulige.
- Bare en sim innenfor den tekniske karrieren kan bruke PC, og du kan bare kjøpe den billigste.
- Treningsutstyr kan ikke kjøpes eller brukes.
- Simmene kan ikke jogge, med mindre hemmelig agent restriksjonen er løftet.
- Simmene kan bare ha 3 gjenstander i personlig inventar.
- Gjenstandene i husstandens inventar kan verken brukes eller flyttes.
- Hvis det flytter inn en ektefelle med mer enn 3 gjenstander i inventaret, må dette justeres ned til 3.
- Simmer kan ikke lage matretter som gir mye energi.
- Simmer kan ikke benytte seg av sosiale interaksjoner som gir energi.
Både denne karrieren, og den atletiske karrieren må toppes før denne restriksjonen kan løftes. Først når begge målene er nådd, kan simmen overkomme de fysiske restriksjonene.
Kunstner:
Imagination is more important than knowledge.
Med overlevelsen i tankene, har kunsten mer eller mindre forsvunnet over natten. Folk er rett og slett mer bekymret for om de får mat på bordet, enn om de skal få muligheten til å kjøpe et maleri.
- Ingen dekorasjoner til vegg kan kjøpes.
- Du kan ikke kjøpe staffeli.
- Bare simmer som holder på med kunstner-karrieren kan bruke staffeliet.
- Simmer kan ikke bruke interaksjoner som gir inspirasjon, med mindre de er kunstnere.
Når en kunstner når toppnivå, tar han/hun med seg en bølge av kultur og inspirasjon.
Skriving – forfatter:
- Simmer kan ikke kjøpe eller bruke bøker.
- Simmer kan ikke kjøpe eller bruke bokhyller.
- Alle bøkene simmen skriver må publiseres.
Skriving – journalist:
- Simmer kan ikke bo på et område som er større enn 6×6 ruter. Resten av tomten må være ubrukt.
- Du kan ikke plassere noe utenfor dette 6×6 området.
- Det området kan være hvor som helst på tomten, men kan ikke flyttes.
Etter at en god journalist dukker opp, kan noen endelig spre den harde, men viktige sannheten, og revolusjonen bryter ut.
Astronaut – Romspeider:
Jorda har gått tom for diverse forsyninger, og nå har man ikke annet valg enn å reise andre steder for å finne det man trenger.
- Dusjer og badekar kan verken bli kjøpt eller brukt, uansett om det er på privat eller offentlig tomt.
- Kjemibordet for barn kan ikke kjøpes eller brukes.
- Simmer kan bare prøve å få barn. Hvis ikke dette er mulig, kan de ikke ha Årnings.
- Du kan bare bytte bleie på babyen hvis den er full.
- Du kan ikke benytte deg av fontener.
- Du kan ikke fiske.
- Du kan ikke lete etter skatter.
Etter hvert som en dyktig astronaut kan finne forsyninger og ta de med tilbake til jorda, kan man endelig få rent vann igjen. Astronautrestriksjonen er løftet.
Astronaut – Smugling:
Why do they call it nuclear winter? Because everything is dead. The snow you see is toxic ash.
Alle former for planteliv i regionen er dødt, ingenting vokser som normalt lenger. Naturlig og organisk mat er forsvunnet for lenge siden, og med manglende planter holder jorda seg knapt sammen. Planeten trenger hjelp, og det er ikke nødvendigvis fra samme planet.
- Du kan ikke kjøpe noen former for landskaps-gjenstander eller dekorasjoner.
- Du kan ikke endre eller justere bakkens farge, annet enn å endre den til sand/jord når du flytter inn.
- Du kan ikke kjøpe frø til å så.
- Du kan ikke gjøre hagearbeid eller kjøpe planter.
- Du kan ikke høste ville planter, ettersom frukten deres vil være giftig.
- Du kan ikke lete etter frosker – strålingen gjør de direkte farlige å finne.
- Du kan ikke kjøpe eller bruke giftemålsbuen.
- Du kan ikke benytte deg av måltider som ikke varmebehandles, som frokostblanding eller salat.
- Simmene kan verken ha eller bruke observatoriet.
En vakker dag vil det dukke opp en dyktig smugler i familien, og et plante-serum vil bli funnet opp slik at alt av planter igjen vil bli som normalt. Når dette er gjort, er alle restriksjonene løftet.
Underholdning – komiker:
I en ellers mørk og deprimerende verden, er det generelt sett dårlig humør hos simmene. De ser ikke poenget med glede og underholdning.
- Simmene kan ikke kjøpe eller bruke mikrofonen, med mindre de er i komediebransjen, men selv da kan den bare brukes for jobb.
- Simmer som ikke er i komediebransjen kan ikke bruke sosiale interaksjoner fra kategorien “morsom”.
- Simmer kan ikke kjøpe eller bruke leker.
- Når livet likevel er kjedelig, er huset også det. Alt av vegger, tak, kanter, gulv må være helt enkelt, og alt av dekorasjoner må bort.
Når en stor komiker kommer frem, kommer den med et nytt lys til byen, og sakte men sikkert ser man poenget i glede igjen.
Underholdning – musiker:
- Simmer kan ikke kjøpe eller bruke instrumenter, med mindre de er musikere.
- Barn kan ikke kjøpe eller bruke fiolinen.
- Simmer kan ikke kjøpe radioer, med mindre Tech-Guru restriksjonen er løftet.
- Simmer kan ikke synge for andre simmer.
- Uten musikken og dens følelser, blir verden et kjedelig sted. Alt av møbler og andre ting i huset må endres til nøytrale farger (hvitt, grått, beige og brunt).
Likt som for komikerne, tar musikken med seg et nytt håp og en ny restriksjon er løftet.
Romutforsker:
Earthlings are seen as quite primitive. It is a culture that still thinks digital watches were a pretty nifty idea. Pathetic.
SimCity har benyttet seg av utenomjordisk teknologi i over et år, noe de har hentet fra en kræsjet og forlatt UFO. Med laboratorier og fabrikker som holder tett på informasjonen, er det fortsatt ukjent hva som er den sanne kraften til teknologien.
- Simmer kan ikke kjøpe noen av ambisjons belønningene.
- Simmer kan ikke aktivere noen følelses-baserte auraer.
Restriksjonen løftes når:
- Simmene har samlet alt til den utenomjordisk-relaterte samlingen.
NB: Du må ikke løfte denne restriksjonen for å fullføre utfordringen.
Når den utenomjordiske teknologien endelig er i hendene til din familie, en familie som vet hvordan man skal benytte seg av den for det positive utfallet, kan ting endelig nærme seg normalt igjen.
Tilbake til det normale liv:
Himmelen er blå igjen, skyene forsvinner og blir en del av minnene, og mutantene er borte for lengst. Strømforsyningene er fikset, og livet returnerer omsider tilbake til normalt. De mange generasjonene av Familien blir en representasjon av viljestyrken og overlevelsesviljen til simmene. Hele byen skylder en stor takk til den suverene innsatsen, og sender en stor applaus til alle de store simmene som har dukket opp underveis. Gratulerer!