Hvordan bli en trollmann og hvordan det funker
Postet av: Simshjelper Kine
Postet: 15 februar 2020. 00:02 Sist endret: 06 mars 2022 16:03
Det er totalt 3 måter å bli en trollmann i Sims 4 Magiens rike.
La oss starte med den veien som sannsynligvis er den som blir brukt mest. Spør en av de tre allviterne i den magiske verdenen.
Dra til Magiets rike gjennom portalen i Glimmerbrook , og gå så inn til hovedkvarteret i Glimmerbrook. Der kan du klikke på en allviter og velg “spør hvordan bruke magi”. En allviter har et glødende merke over hodene sine, så de er lette å finne. De vil gi deg en oppgave, og når du har levert dem til allviteren du fikk oppgaven av, er du offisielt en trollmann. Denne metoden kan også brukes for tenåringer eller eldre.
Dersom du lager en ny sim, kan du lage trollmenn i Simskaperen på samme måte som en annen okkultsim. Du vil starte spillet som nykommer, akkurat som en sim som har gjort den første oppgaven sin.
Den siste måten å bli en trollmann er å bli født som en. Du må muligens gjøre oppgaven likevel, eller spørre dine kraftfulle foreldre om å gi deg magiske egenskaper. Om en sim som er født trollmenn foreldre, vil de ha trekket Svak Byrd, Sterk Byrd eller Eldgammel Byrd. Dette sikrer at du får flere magipoeng på rangering og kan gi noen andre effekter. Maxis har sagt at det magiske Byrdtrekket faktisk vokser i kraft jo flere generasjoner trollmenn en sim har bak seg.
Magisk kraft – Ikke et typisk mana-system
Den største forskjellen mellom en trollmann og en vanlig sim er det du finner i behovpanelet. Her er et nytt målemeter for kraft hos trollmenn på toppen. Å bruke magi vil fylle opp ladningen du har tilgjengelig. Det gjør at simmen din bruker mer energi når de bruker magi. Et fullere magimeter gir mer kraft til trylleformler, men det kommer med en pris – en større riskio for å gjøre feil. Hver formel du bruker fyller opp magimeteret, men mengden som fylles på varierer mest sannsynligvis avhengig av vanskeligshetsgraden på trylleformelen.
I tillegg til sjansen for feil og økt magisk kraft, er det noe mer du bør vite med tanke på trollmenn og magimeteret – når det er fullt, er simmen din i fare med å dø av overladning. Denne nye døden gir et spøkelse med et trekk som gjør dem immune mot å dø av overladning igjen.
Magimeteret tappes over tid , men du kan velge ekstra fordeler som kan hjelpe begrense tapet. I tillegg finnes det en trylleformel som tømmer magimeteret for den oppbygde energien. Dette er nyttig om magimeteret er fullt, men du vil fortsette å bruke trylleformler.
Det er 6 nivåer for trollmannsystemet i Magiets rike. Det nye systemet gir deg poeng for hver gang du går opp et nivå, og erfaring er generert hver gang det blir brukt magi som å bruke trylleformler, duellere, lage og drikke trylledrikker
Det er mulig å lære hver eneste fordel hvis du går hardt nok inn for det. Det er 24 forskjellige fordeler du kan kjøpe med poengene. 15 av disse må du låse opp etter hvert, mens 9 av dem trengs ikke å låses opp.
Frendedyr
Frendedyr er søte små flyvende søtnoser som følger etter simmen din og beskytter deg. De blir levert til deg som krystallkuler, som forsvinner når frendedyret er knyttet til simmen din. Du kan samle så mange du bare vil (og til og med ha dobbelt opp), men du kan bare ha en aktiv om gangen.
Mens du har et aktivt frendedyr er det i stand til å hindre at simmen din dør én gang, men det må hvile etter det. Bare sørg for å ikke dø to ganger på rad, så er du nok trygg. På grunn av hvor beskyttende de er, påvirker aktive frendedyr humøret til simmen din positivt.
Spillere som eier spillpakken Katter og Hunder kan merke hvilken som helst av deres hund/katt som et frendedyr. De tullet med at du kan ha den tradisonelle svarte katten eller en golden retriver. Gå for en chihuahua om du vil. Uansett, disse slags frendedyr kan sendes ut for å finne magiske ingredienser som vil hjelpe deg med å lage eliksirer, så gå gjerne for et kjærledyr som frendedyr om du vil!
Tryllestaver og koster
Når du spiller som en trollmann, vil du sikkert ha en tryllestav, ikke sant? I det magiske nabolaget kan du kjøpe både tryllestaver og koster. Selv om vi kanskje ikke kaller magiske simmer for hekser, så kan du fly som en. Koster og tryllestaver kan settes som favoritter i simmens inventar, så da kommer denne simmen alltid til å bruke den tryllestaven og/eller kosten. Du kan også samle på dem, da de kun tar opp én plass i simmens inventar. Den eneste forskjellen mellom tryllestaver er hvordan de ser ut. Kostene har faktisk en funksjon – transport. En trollmann som har nådd et høyt nivå er flinkere til å fly kostene, og du kan også velge “Bruk alltid”, så flyr du alltid.
Magiske skoler
Trylleformlene kan du holde styr på i simmen sin tryllebok, som er et nytt panel du finner fra behovpanelet (hurtigtast o). Det er fire magiskoler i Magiens rike. Først er det de forskjellige trylleformeltypene – Praktisk magi med en total av 9 trylleformler, Rampemagi som har 7 og Utemmet magi som har 8 som gir en total av 24 trylleformler du kan lære.
I tillegg til å lære trylleformler, kan simmen lære totalt 15 forskjellige trylledrikkoppskrifter. Det finnes for eksempel en drikk som kurerer forbannelse, og en annen som fyller behovene til simmen din.
For alkemi trenger du en kjele som du kan kjøpe når simmen din er hjemme. Du kan også bruke kjelene som er å finne i hovedkvarteret i Magiens Rike. Du må ha ingredienser for å lage en trylledrikk, som kan ta litt tid. Opp til fire simmer kan jobbe sammen for å få fortgang i prosessen.
Du kan gi trylledrikkene til andre simmer eller drikke den selv, men vær forsiktig – det kan være feil med trylledrikken som kan gjøre forferdelige ting med simmen din, som å gjøre dem grønne eller gi dem en forbannelse.
Forbannelser
Forbannelser resulterer fra feil begått når simmer bruker magi, som å drikke en trylledrikk, kaste en trylleformel feil eller under alkemiprosessen. Det er en del forbannelser, og simmen din kan ha opp til 3 samtidig. I motsetning til Kjendisfaktor sine særegenheter eller vampyrene sine svakheter, er det ikke obligatorisk at simmen din må ha forbannelser, og de kan bli kurert. Du vil definitivt finne en kur mot en trylledrikk eller en trylleformel, siden en forbannelse ikke forsvinner av seg selv og kan bli irriterende i lengden.
Dette er en originalartikkel skrevet for Simshjelpen.no