Innredning i The Sims 4 – Guide og tips, del 2: Gode og effektive planløsninger

Postet av: Simshjelper Ida

Postet: 09 mars 2022. 22:03 Sist endret: 09 april 2022 21:04

Er du glad i å innrede, men trenger litt inspirasjon og tips? Eller føler du at du ikke er så flink med innredning ennå, men har lyst å bli bedre til å lage fine hus og leiligheter til simmene dine? Har du lyst til å ta kule interiørbilder av husene dine? Denne guiden passer både for deg som er fersk med The Sims 4 og med interiør, men også for den mer erfarne som ønsker litt tips! Guiden er delt inn i fire deler, for å være så oversiktlig som mulig:

Del 1 – Nyttig å vite om innstillinger og funksjoner

Del 2 – Gode og effektive planløsninger

Del 3 – Tips og triks for innredning

Del 4 – Hvordan ta gode interiørbilder

Gode og effektive planløsninger

Den andre delen av denne guiden gir deg tips og triks om planløsninger. Vil du vite mer om naturlige og effektive rominndelinger, som gjør at du får utnyttet plassen og samtidig unngår at simmene går i veien for hverandre? Dette er ekstra nyttig hvis du bygger for eller spiller med store husstander, eller hvis du bygger små boliger! I tredje del tar vi for oss noen av de mest grunnleggende “reglene” og tipsene innen innredning. I fjerde og siste del av guiden finner du tips for hvordan ta gode interiørbilder i spillet.

Om du vil gå direkte til et avsnitt kan du klikke her: Hvordan lage gode planløsninger / Gangsoner og plassering av trapper / Størrelse og form på rom / Plassbehov og møblering / Kjøkkenløsninger / Solforhold og dagslys / Realistiske planløsninger / Hent inspirasjon fra nettet / Eksempler på gode og mindre gode planløsninger

Hvordan lage gode planløsninger

Generelt er simmer litt som folk. De fleste har hverdagsrutiner; av og til har de det travelt; de har hobbyer de liker å bruke tid på; de liker at det er pyntet rundt seg. Mange av tipsene for gode løsninger i det virkelige liv, kan overføres til Sims. Dette gjelder blant annet valg av planløsninger – det vil si hvordan huset er inndelt i rom og soner, og hvordan disse henger sammen.

Hvis du skal innrede et romslig hus eller en stor leilighet for en liten husholdning, fungerer de fleste planløsninger greit, selv om noen er mer effektive enn andre. Hvis du bygger til en stor familie eller et kollektiv med mange simmer, vil det derimot være ekstra lurt å tenke over at planløsningen bør være så effektiv som mulig, for å slippe at de stadig må gå forbi hverandre eller at handlinger avbrytes fordi noen eller noe står i veien. Det samme gjelder for små boliger der plassen er begrenset.

Har du kikket på plantegninger for virkelige hus eller leiligheter på for eksempel finn.no eller på ferdighusleverandørers nettsider? Dette kan være en god kilde til mye inspirasjon – men det er slettes ikke alt der som er gode planløsninger, selv i nyere hus!

Under ser du et eksempel på en god og en dårlig planløsning. Ser du hvilken som er god og hvilken som er dårlig? Om du ikke ser det nå, så gjør du det om litt, etter å ha gått gjennom tipsene under!

Gangsoner og plassering av trapper

Gode planløsninger handler om at boligen skal fungere bra for dem som bor der og deres behov. Ofte handler det også om å unngå “unødvendige/ubrukelige” arealer som lange, smale ganger eller for store rom med en form som er vanskelig å møblere.

Forbindelser mellom rom bør være hensiktsmessige og legge til rette for effektivt bevegelsesmønster. Det vil si at det skal være enkelt å komme seg rundt i huset; det skal være mulig å passere forbi hverandre i gangsoner og i trapper; og det skal være plass til at møbler kan brukes i oppholdsrom uten at det sperrer for passasjer.

Rom med naturlig tilknytning til hverandre bør ligge i samme del av huset eller leiligheten, for å skape soner. Det er naturlig at soverom og bad ligger i nærheten av hverandre, fordi det er ofte før man legger seg og når man står opp at man bruket badet. Og hvis simmene våkner om natten av at de må veldig tisse og de må gå langt for å komme til toalettet, er det ikke sikkert det går så bra… Det er også naturlig at oppholdsrom som kjøkken, spisestue og stue ligger i tilknytning til hverandre, gjerne med utgang til uteplass. 

Hvis boligen har flere etasjer, er plassering av trapp(er) avgjørende for mulige planløsninger i hver etasje. Hvor er hovedinngangen? Hvor er boligens uteplasser? Hva skal være hovedplan (oppholdsrom) og hva skal plasseres i de andre? Er det lett å forflytte seg mellom etasjene hvis huset har én trapp, eller er det så stort at det bør være flere? Hvis trappen lager hindringer for en god planløsning i en av etasjene, finnes det andre muligheter for plassering?

Her er tre tips om trapper:

Dobbelttrapp i vinkel (L-form) fra husets hovedplan ned i kjellerstue/familierom, med lekekrok under trappen.

Med move objects-koden aktivert (se del 1 av guiden) kan du plassere ting under trapper, som på bildet over. Vær obs på at simmene ikke nødvendigvis kommer fram til alle disse tingene, fordi spillet mener at trappen er i veien, og at det du innreder med da blir til pynt. Dette kan du eventuelt teste ut underveis mens du innreder ved å ha en sim tilgjengelig på tomten som kan teste brukbarhet.

Størrelse og form på rom

Det anbefales å unngå lange smale ganger, store kvadratiske ganger, “klynger” med dører hvis mulig, og veldig store rom som blir vanskelig å møblere på en naturlig måte. Spesielt store og helt kvadratiske rom er vanskelig å møblere, fordi det ofte er naturlig at man plasserer større møbler langs veggene, og så vil det stå igjen et umøblert, tomt område midt i rommet. Om du “må” bruke denne romformen, kan du gjerne bryte opp rommet i flere soner ved å bruke skillevegger av spiler eller halvvegger. Da er det mer naturlig å lage for eksempel flere sittegrupper, en skjermet kontorkrok eller en lekekrok for barna.

Størrelse, takhøyde og form på rom avhenger selvfølgelig av stilen du ønsker i huset. Skal det for eksempel være åpent, moderne og minimalistisk? Eller kanskje hjemmekoselig, lunt og praktisk? Skal det være åpen løsning, eller mer tradisjonelt med ett rom for hvert formål – typisk adskilt stue og kjøkken? Uansett stil, vil det være en fordel å skape en god planløsning som gir naturlig flyt i rutiner og gjøremål. Og det er enklere å skape gode rom dersom ikke alle er helt rektangulære.

Tips: Lag planløsning mens du plasserer ut “hovedmøbler” som kjøkkenbenker, spisebord, sofa, senger, toalett, dusj og eventuelt viktige hobbyobjekter eller annet som du må eller ønsker å få plass til. Da er det enklere å velge størrelse og form på rommene, når du ser hva som skal plasseres i dem!

Plassbehov og møblering

Hvem skal bo i boligen du bygger? Er det en singel sim, er det et par, en liten familie, en stor familie, et kollektiv? Dette er avgjørende for hvordan boligen skal deles opp.

Om du bygger hus til en spesifikk husstand, kan det også være lurt å tenke over hva de trenger og hva du ønsker at de skal drive med. Trenger de treningsrom, vaskerom, kontor, spillerom, atelier, musikkrom, lekerom eller noe annet i huset/leiligheten? Er de sosiale og trenger plass til mange gjester? Og så videre.

Etter en oppdatering kom det også preferanser for hva simmer liker og ikke liker. Man kan velge blant annet interiørstiler og farger. Om simmene som skal bo der har slike preferanser, bør man ta hensyn til dette, for at de ikke skal få negative følelser av omgivelsene. For å enkelt kunne finne aktuelle møbler kan du bruke filterfunksjonen i byggekatalogen. Her kan du sortere på både stiler og farger.

Hvis du ikke bygger til en bestemt familie og ikke vet helt hvordan boligen skal se ut, kan det være lurt å begynne med rom boligen inneholde (kjøkken, stue, bad), og deretter se an hvor mange soverom og andre rom som kontor og hobbyrom du får plass til.

Om du ønsker å bygge et lite hus; lag soverommene små, og prioriter heller litt bedre plass i oppholdsrommene – det er her det lett blir krøll når hele husstanden skal bruke rommet samtidig! 

Kjøkkenløsninger

På kjøkkenet foregår bevegelsene stort sett mellom oppbevaring/kjøleskap, komfyr og oppvaskkum/oppvaskmaskin. Passe avstand mellom de viktigste funksjonene og plass til å være flere på kjøkkenet samtidig gir en effektiv arbeidsflyt. Særlig nå som simmene kan velge å lage mat sammen. 

Kjøkkenet er kanskje det rommet i huset, både i Sims og i det virkelige liv, som det er mest verdt å bruke litt ekstra tid for å finne en gjennomtenkt planløsning for. Spesielt hvis husstanden har mange simmer er det utrolig irriterende hvis de må gå “oppi hverandre” på kjøkkenet, og handlinger stadig blir avbrutt fordi andre står i veien. Plasser derfor kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin med passe avstand i mellom. Under ser du en illustrasjon av den såkalte arbeidstrekanten som anbefales for kjøkken.

Skissen viser arbeidstrekanten i et parallelt kjøkken. Kilde: Sintef Byggforsk.

I neste del av guiden får du lære mer om innstillinger for kjøkken, hvor du finner høyskap, hvordan du kan bygge buede avslutninger med enkelte kjøkkentyper osv.

På bildet under ser du de ulike typene vanlige kjøkkenløsninger; rett kjøkken, hjørnekjøkken (L-form), U-kjøkken, parallelt kjøkken og kjøkken med kjøkkenøy.

Solforhold og dagslys

Solforhold på tomten har helt klart mest å si i den virkelige verden, men det har faktisk også stor betydning for hvordan byggeprosjektet ditt kommer til å fremstå både i levemodus og på bilder! At det slipper inn godt med dagslys i oppholdsrom som stue og spisestue gjør lysforholdene realistiske, og endringene i dagslys i The sims 4 er veldig flotte!

Du har kanskje lagt merke til at det reklameres med “sørvestvendt uteplass” i boligannonser? Det er det god grunn til, disse har nemlig gode solforhold med både ettermiddags- og kveldssol. Den ultimate drømmen må jo være en frokostveranda med morgensol, hoveduteplass med mulighet for skygge på dagtid når det er som varmest, og deilig kveldssol hvor man kan kose seg utover varme sommernetter!

Med denne planløsningen, og slik huset er plassert på tomten, har det både uteplass utenfor kjøkkenet med morgensol og hoveduteplass på terrasse i tilknytning til den store hagen, med ettermiddags- og kveldssol.
Inspirasjon til utseende og planløsning for dette moderne skandinaviske familiehuset er hentet fra en ferdighusleverandør sin nettside.

Med mindre du bygger et vampyrslott i dunkle Forgotten Hollow, eller en magikerkåk i den tilsynelatende evige grålysningen i Glimmerbrook, anbefaler jeg å sjekke ut lysforholdene på tomten før du begynner på planløsningen. Klikk på sola i menyen eller trykk på L på tastaturet, så endres tid på dagen mellom morgen, dag, kveld og natt.

Lysforhold påvirker ikke simmene, de tar til takke med et hus uten vinduer om så, de vet ikke bedre. Men dersom du skal spille en del i levemodus på tomten anbefaler jeg å sjekke ut dette. Det er flott med morgen- og kveldslyset som kommer inn gjennom vinduene!

Realistiske planløsninger

I Sims finnes ingen krav og regler, du kan bygge akkurat slik du vil – i motsetning til i virkeligheten. Men om du ønsker å bygge realistiske hus og leiligheter, er det noen få ting det kan være greit å huske på.

Alle soverom skal ha vindu, som er stort nok til å være rømningsvei. Ikke at simmene faktisk rømmer ut av vinduet ved brann, så det er i så fall kun for å lage virkelighetstro planløsning. Dette kan være en nøtt å knekke når man holder på med planløsning for leiligheter og små hus. Kanskje spesielt for leiligheter, for der har man ikke mulighet til å endre på hvor inngangsdøren er eller hvor vinduene er plassert. En løsning kan være å lage en sovealkove, det vil si et slags eget rom, men med åpning i veggen i stedet for dør.

I oppholdsrom i nyere hus er det faktisk krav til mengde dagslys som slipper inn i rommet. Det vil si at det bør være godt med vinduer, og gjerne noen store vinduer, spesielt i stue.

Alle trapper må ha rekkverk, med unntak av småtrapper med kun et par trinn, typisk fra terrasse eller inngangsparti. Kravet om rekkverk gjelder også uteplasser der det er mer enn 0,5m til terreng, og innendørs ved åpning mellom etasjer. Men simmene dine kan ikke ramle ned og slå seg, så det er ikke noen fare for dem om du ikke følger dette kravet fra virkeligheten.

Gulv, vegger, tak og terrasser bærer ikke seg selv, de trenger understøtting – en bærekonstruksjon. Men bærekonstruksjoner er så å si ikke-eksisterende i The Sims 4. Hvis du for eksempel bygger en balkong i 2. etasje, uten noe under, lar spillet deg likevel bygge så mye du vil uten understøtting, så lenge det er definert som et rom avgrenset av vegger eller rekkverk. Dette var ikke mulig i tidligere spill (The Sims 2 og The Sims 3), da krevde faktisk spillet at du plasserte ut enten vegger eller stolper og bygget oppå disse. Så ikke glem stolpene når du bygger i høyden, både uteplasser og innendørs.

Hurra for bærekonstruksjoner, se den fine, gule fagverksdrageren! (Ja, ja – det er fagfeltet mitt…)

Hent inspirasjon fra nettet

Hvis du trenger inspirasjon til planløsninger, er det lurt å lete på nettet. Det finnes massevis av planløsninger og bilder av hus tilgjengelig. Her får du tips til tre nettsider som alle er gode utgangspunkt når du leter etter inspirasjon:

Finn.no sin side for eiendomssalg kan være et godt utgangspunkt. Her finner du alt mulig av hus, leiligheter og hytter, i ulike stiler og fra ulike byggeår. Klikk deg inn på et hus og bla i bildene. Bla gjerne bakover i stedet for framover dersom du kun er interessert i selve planløsningen – de ligger gjerne som siste bilder. Her kan du se hvordan folk har løst rominndelingen og møbleringen i hjemmene sine.

Hus.no er også en nyttig side. Her finner du oversikt over ferdighusleverandører i Norge og link til nettsidene deres. På nettsidene sine har de oversikt over alle hustypene de leverer, og du kan gjerne bla i en digital huskatalog. Også her finner du planløsning for de ulike husene. Hvis du er ute etter planløsninger og inspirasjon for moderne skandinaviske hus anbefales det å lete her!

Floorplans.com er derimot siden for deg som er mer interessert i amerikanske husstiler, som gjerne passer godt inn blant husene som allerede finnes i spillet. Siden er på engelsk, men er veldig enkel å navigere på. Her er det også tilgjengelig filterfunksjon, som enkelt lar deg søke på for eksempel hus over ett plan med tre soverom og garasje. Denne siden er flittig brukt av simmere over hele verden som er på leting etter inspirasjon til sitt neste hus.

Eksempler på gode og mindre gode planløsninger

I dette avsnittet ser vi nærmere på noen eksempler, både på noen gode og noen mindre gode planløsninger, for ulike størrelser og typer hus.

La oss begynne med et lite starter-hus i Willow Creek, Tusenfrydhytta. Dette synes jeg er et godt eksempel på en litt merkelig og tungvinn planløsning. Soverommet og badet bør ligge i nærheten av hverandre, og det gjør de stort sett alltid i små hus. Også her, men her er tilkomst til badet fra soverommet gjort unødvendig kronglete ved at man må gå rundt hele kjøkkenet. En vanlig morgenrutine innebærer å stå opp, bruke badet og lage frokost. “Stien” for denne rutinen er markert under.

Eksempel fra tomten Tusenfrydhytta i Willow Creek.

Nå er jo dette et lite hus, hvor det antagelig skal bo kun to simmer, så det går helt fint om de må gå rundt kjøkkenet. Men det er strengt tatt ikke nødvendig, og hadde det bodd flere her ville det fort blitt slik at de gikk i veien for hverandre. Under ser du to enkle grep for å forbedre planløsningen for bedre flyt i bevegelsesmønster: En ny dør mellom soverom og bad, samt å fjerne kortveggen på kjøkkenet.

Huset ved bekken, et hus i mer familievennlig størrelse, er et eksempel på en grei og vanlig planløsning for en familiebolig. Dette huset er tydelig delt inn i naturlige soner, der plan 1 består av oppholdsrom med kjøkken og spiseplass på én side og stue på den andre siden, og soverom og hovedbad i plan 2. Dette er praktisk, og vanlig i de fleste hus med flere etasjer. For hus med denne størrelsen og større er det en fordel at trappen (dersom én trapp) er plassert sentralt i huset, og at det er en dobbelttrapp slik som her. Det er også fornuftig å ha et sekundærbad eller et toalett i etasjen med oppholdsrom, slik at simmene slipper å gå i trapper for å bruke toalettet.

Eksempel fra tomten Huset ved bekken i Willow Creek.

Vi skalerer opp enda et hakk og tar en titt på hjemmet til den legendariske familien Goth, som har vært med oss helt siden The Sims først ble lansert; Ophelia-villaen i Willow Creek. De har en ganske særegen stil, denne gjengen, men det er stilrent innredet – det skal de ha. Dette er en fin planløsning for et såpass stort hus, og det passer godt med trippel trapp til plan 2 og enkel trapp til plan 3 som kun inneholder et soverom. Naturlige plasseringer av bad/toalett. Men eneste utgang til veranda i plan 2 via badet må vel sies å være snodig…

Eksempel fra tomten Ophelia-villaen i Willow Creek, huset til familien Goth.

Platåplata er et eksempel på en villa i lignende størrelse i StrangerVille. Dette huset har noe lignende form som Ophelia-villaen, med mye vinkler og utstikk i fasaden. Men her er det ikke like god og naturlig planløsning. Hele den store midtre delen av huset i hovedplan går med til hall, eller en slags kombinasjon av stue og gangareal, med to smale og relativt ubrukelige arealer. Det er ingen klart definert stue, sofagruppe er plassert rett innenfor hovedinngangen. Kjøkken og spiseplass ligger ikke i tilknytning til hverandre. Og i plan 2 er to av soverommene veldig store, mens ett er veldig lite. Også i plan 2 går mye areal med til gang. Det positive her er at trappens plassering er fornuftig i et hus av denne størrelsen, og det er fint at det er et toalett i plan 1.

Eksempel fra tomten Platåplata i StrangerVille.

De to øverste bildene av Platåplata er av opprinnelig planløsning, og de to nederste er et forslag til endret planløsning for bedre flyt i gangsoner og bedre arealutnyttelse. Ny planløsning har fremdeles en stor hall, men nå er det blitt en ordentlig stue med åpen løsning til spisestuen. Denne igjen har tilknytning til kjøkkenet. Den smale tarmen til siden for inngangen har blitt til et kontor. I plan 2 er det fremdeles fire soverom, men nå med grei størrelse på alle rom, og alle har fått eget bad med tilkomst direkte fra hvert soverom.

For hus med kun én etasje er det enklere å justere på planløsningen, ettersom man ikke trenger å tenke på plassering av trapp, som i stor grad påvirker mulighetene i de ulike etasjene. Her er nok et eksempel fra Willow Creek, huset Bekkebo.

Eksempel fra tomten Bekkebo i Willow Creek.

Det første bildet viser huset slik det opprinnelig ser ut. Et stort soverom er plassert rett ved inngangen, med dør inn fra en lang smal gang. Verken stue eller spisestue ligger i naturlig tilknytning til verandaen ved inngangspartiet, som er eneste uteplass for boligen. Det andre bildet viser et forslag til endret planløsning, for bedre arealutnyttelse og mer naturlig plassering av rommene. Det ble til og med plass til et ekstra lite soverom/kontor. Badet har fått ny plassering, med enkel tilkomst både fra inngang/oppholdsrom og fra begge soverom.

Du kjenner kanskje igjen planløsningen fra begynnelsen av denne guiden? Som du nå kanskje ser, er dette den dårlige planløsningen. Av mange grunner. Dette er samme hus som over, Bekkebo, men planløsningen er endret til enda dårligere enn opprinnelig. Den ekstra lange og smale gangen er dårlig utnyttet areal man ikke får brukt til noe, og kjøkkenet har blitt enda mer komprimert ettersom også spiseplassen er plassert her. Her kan ikke to simmer bruke kjøkkenet samtidig, til annet enn å spise mat. Badet er uforholdsmessig og unødvendig stort, og soverommet er også større enn nødvendig. Stuen har en form som er litt utfordrende å innrede på en god måte, og ligger i motsatt ende av huset i forhold til uteplassen ved inngangen.

Til slutt et eksempel fra noe annet enn hus som allerede finnes i spillet. Bildet under viser to hus, som er helt like i form og med lik plassering av dører og vinduer, men med ulike planløsninger. Den til venstre er etter min mening best, men begge vil fungere greit fordi huset er såpass lite.

Fordelene med planløsningen til venstre er flere: Man har en definert entré adskilt fra oppholdsareal, man slipper å gå gjennom oppholdsareal for å gå mellom soverommene og badet, det er god plass rundt spisebordet, det er greit med benkeplass på kjøkkenet, og terrassedør er plassert i stue. Det er valgt å lage soverommene så små som mulig for bedre plass i stue. For planløsningen til høyre går man rett inn i kjøkkenet; det føles litt trangt rundt spiseplassen og kjøkkenet er også ganske knapt. Hovedsoverommet er litt større, men her er terrassedør ut til uteplassen som det er naturlig at hele familien bruker plassert på hovedsoverom. Fordelen med denne løsningen er dog at det går bort litt mindre areal til gangsoner.

Videre til guide og tips, del 3 – 4

Nå har du fått noen tips, og forhåpentlig også litt inspirasjon, til å leke deg med planløsninger når du bygger og innreder i The Sims 4! Gå videre til neste del av guiden ved å trykke på en av linkene under.

Del 3 – Tips og triks for innredning

Del 4 – Hvordan ta gode interiørbilder

Gå tilbake til del 1 her:

Del 1 – Nyttig å vite om innstillinger og funksjoner

Dette er en originalartikkel skrevet for Simshjelpen.no.

Kategorier: ByggeguiderGuiderThe Sims 4Utvalgte

Om forfatteren: Simshjelper Ida

Simshjelper Ida her! Jeg skriver guider og artikler, i hovedsak tips og triks relatert til bygging. Som entusiastisk bygger elsker jeg å finne løsninger, bruke tid på detaljer og utforske nye måter å bruke byggeverktøyene på.